Pagina's

Klasbrief

Welkom in het derde leerjaar


Geachte ouders, 

 

We heten u en uw kind van harte welkom in het derde leerjaar. 

Deze klasbrief informeert u over de lesinhoud, aandachtspunten en afspraken eigen aan het derde leerjaar.  In onze school, en dus ook in het derde leerjaar, staat het welbevinden van de leerlingen centraal. We bieden dan ook een positief, veilig en rijk klasklimaat en zorgen voor een ontspannen en uitdagende werkomgeving. 

 

ONZE DAGINDELING: 

08u30: aanvang van de lessen 

  • De leerlingen komen zelfstandig naar boven en gaan onmiddellijk aan de slag (huiswerk/agenda klaarleggen, lezen op een leeseiland, getal van de dag,…).  

  • Lijsten invullen, huistaken ophalen, controle agenda’s/toetsenmap/rapporten. 

08u45: 2 lesblokken 

10u10: speeltijd 

10u25: 2 lesblokken 

12u05: middagpauze 

13u35: 1 lesblok 

14u25: speeltijd  

14u40: 1 lesblok 

15u30: einde van de lesdag  

15u45: studie 

 

VAKKEN 

 

WISKUNDE 

  • Methode: Reken Maar! (werkschriften, rekenwijzer en groeiboekje).  

+ extra werkmateriaal (inoefening en/of uitbreiding) 

  • We werken in clusters (Lessen niet volledig chronologisch volgens het werkboek, we doen bv. de hele week hoofdrekenen) 

  • Getallenkennis (Getalbegrip tot 1000, Breuken) 

  • Bewerkingen (Maal- en deeltafels, Hoofdrekenen tot 1000, Schattend rekenen, Cijferen) 

  • Meten en metend rekenen (Gewicht, Inhoud, Lengte, Oppervlakte, Kloklezen, Geldwaarden, Temperatuur) 

  • Meetkunde (Punten en lijnen, Hoeken, Meetkundige figuren, Ruimtelijke oriëntatie) 

 

NEDERLANDS: 

  • Methode: Verrekijker 

  • 8 kijkers’ (thema’s) per schooljaar. 

  • Er wordt ingezet op de vaardigheden van taal: luisteren, spreken, lezen en schrijven. 

  • Op het einde van een kijker staat er herhaling, toetsing en een toonmoment op het programma. 

  • We zetten in het derde leerjaar sterk in op lezen (technisch lezen, begrijpend lezen, functioneel lezen, voorlezen,…) 

  • Peer-tutoring: samen lezen met de leerlingen van het 6de leerjaar. Samen lezen, vragen beantwoorden, ervaringen verwoorden.  

  • Elke maand een bezoek aan de bibliotheek van Drongen. 

 

SCHRIFT: 

  • Methode: Karakter (Elke les wordt ingeleid door een verhaal). 

  • Herhaling van de hoofdletters en hun verbindingen. 

  • Moeilijke letterverbindingen herhalen. 

  • Lange woorden, drukletters schrijven. 

  • Van 4 schrijflijnen naar één lijn schrijven. 

  • Vlot, leesbaar, verbonden schrift inoefenen. 

  • Een goede pengreep, een goede zit- en schrijfhouding en juiste bladligging inoefenen. 

 

W.O.: 

  • Actualiteit: elke dag kijken de leerlingen in de klas naar het Karrewiet-nieuws. Belangrijke gebeurtenissen uit eigen land of uit het buitenland worden besproken in de klas. 

 

BEWEGINGSOPVOEDING: 

  • Gegeven door meester Eddy 

  • Op maandag (08u30-9u20) en vrijdag (08u30-9u20) 

  • Sportschoenen met een witte zool of ‘non marking’. 

  • Voor elke vakantie wordt de turnzak meegegeven naar huis om te wassen. 

  • Een nieuwe T-shirt kan aangekocht worden bij meester Eddy (€ 10). 

  • Zwemlessen op donderdag. Data: 27 april, 4 mei, 11 mei, 18 mei, 25 mei, 1 juni, 8 juni, 15 juni, 22 juni en 29 juni. 

 

MUZISCHE VORMING: 

  • Sluit aan bij de tijd van het jaar of bij een onderwerp van de andere lessen. 

  • Beeld (kunstwerken bekijken, tekenen met verschillende materialen en technieken, schilderen, collages, 3D-werkjes, ...) 

  • Muziek (luisteren, zingen, ritmes nadoen, musiceren met instrumenten en andere materialen) 

  • Drama (uitbeeldopdrachten, verbaal- en non-verbaal drama, ...) 

  • Dans (expirimenteren met bewegingen, klassikale dans, ‘just dance’, vrij dansen, ...) 

 

GODSDIENST: 

  • Methode: Sterren aan de hemel 

  • Zeven onderwerpen: Vergeving en verzoening, Verbondenheid in verdriet, Stilte en gebed, ontvankelijkheid, Anders zijn, ontmoeting, Conflicten, Liturgisch en pastoraal jaar en Jozef. 

  • Tijdens het schooljaar zijn er ook enkele vieringen: begin van het schooljaar, rond Kerstmis, einde schooljaar. 

 

LEREN LEREN 

  • Elke dag werken aan leren leren in de klas. 

  • Oefenkansen in het studeerschrift. 

  • Studeren voor een toets. 

  • Werkbundel voor de leerlingen. 

  • Leerlingen krijgen concrete tips om aan de slag te gaan. 

 

DE AGENDA 

  • T = taak, L = les (grote toetsen/taken worden ruim op voorhand ingeschreven). 

  • Wanneer er geen datum vermeld staat bij de taak en/of les, dan moet de opdracht tegen de volgende dag afgerond zijn. 

  • Dagelijks de agenda nakijken. 

  • Communicatie tussen klasleerkracht en ouders (of via mail). 

  • Extra’s, zoals de brievenmap, “iets” meebrengen naar school, staan ook in de agenda vermeld. 

 

HUISWERK 

  • Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag (max. 30min./dag) 

  • Huiswerkblad of online oefenen “kabas”, “bingel”, “Mikado”, lezen,  

 

TOETSEN 

  • Regelmatig toetsen (al dan niet aangekondigd). 

  • Tijdens het eerste trimester zijn er regelmatig toetsen maal- en deeltafels! 

  • Op vrijdag krijgen de leerlingen de toetsenmap mee naar huis. Graag alle toetsen nakijken en ondertekenen. 

 

RAPPORT 

  • 5x rapport (voor elke vakantie). 

  • Na de vakantie getekend terugbrengen. 

 

DIFFERENTIATIE 

  • De lessen worden gedifferentieerd gegeven. Extra instructies of extra uitdagingen worden aangeboden op maat van elk kind. 

  • We werken vaak op 3 sporen/niveau’s (gele, groene en blauwe bus). 

  • Extra uitdaging: scheurblok spelling, ploetermappen, smartgames, sudoku’s, projectwerking, Spaans, programmeren, … . 

  • Ploetermap:  Als de leerlingen klaar zijn met hun werk kunnen ze ploeteren. De leerlingen maken zelf een keuze uit verschillende extra taken. 

  • De taken worden verbeterd door de leerlingen aan de verbetertafel. Verbeteringen worden door de leerlingen in het groen gemaakt.  

 

ZORG 

Onze zorgcoördinator is juf Ann. Zij volgt alle leerlingen op en zal begeleiden waar nodig. Op vraag van de ouders, de klasleerkracht, de zorgleerkracht, kan een MDO (multidisciplinair overleg) gepland worden op donderdag met alle betrokken partijen.  

Juf Klara zal dit schooljaar ondersteuning bieden in het derde leerjaar. Tijdens deze lesuren staan we met twee leerkrachten voor de klas (co-teaching) of wordt de klasgroep opgesplitst om in kleine groepjes te kunnen werken. 

 

WEETJES OVER DE KLAS: 

  • Er is een takenbord in de klas, waarbij elke leerling wekelijks een klastaak krijgt (postbode, boeken uitdelen, vegen, …). 

  • De leerlingen krijgen in het begin van het schooljaar materiaal voor op school zoals een pen, een lat, markeerstiften, ... . 

  • Gelieve volgende boeken te kaften: loepje, taalwijzertje, rekenwijzer 

  • Graag alle koekjes zonder papiertje in een genaamtekende koekendoos. 

  • De leerlingen mogen altijd een flesje water meebrengen naar de klas. Tussendoor eens water drinken in de klas, mag altijd. 

  • Gelieve uitnodigingen voor verjaardagsfeestjes enkel via mail te versturen. Een klastraktatie kan, maar is zeker niet verplicht. Mogen we vragen om geen individuele cadeautjes/snoepzakjes voor de kinderen mee te geven. 

  • We organiseren tijdens het schooljaar een “kindcontact”. Dit is een gesprekje tussen de leerkracht en het individuele kind. 

 

Wij hopen dat uw kind een heel leuk schooljaar zal beleven. Indien u tijdens het schooljaar opmerkingen of vragen heeft, mag je mij altijd aanspreken of mailen. hannes.willems@vuurtorendrongen.be of klara.vanderbiest@vuurtorendrongen.be 

 

 

Vriendelijke groeten, 

Meester Hannes en juf Klara