Geachte ouders,
We
heten u en uw kind van harte welkom in het derde leerjaar.
Deze
klasbrief informeert u over de lesinhoud, aandachtspunten en afspraken eigen
aan het derde leerjaar. In onze school,
en dus ook in het derde leerjaar, staat het welbevinden van de leerlingen
centraal. We bieden dan ook een positief, veilig en rijk klasklimaat en zorgen
voor een ontspannen en uitdagende werkomgeving.
Onze dagindeling:
08u30: aanvang van de
lessen
-
De leerlingen
komen zelfstandig naar boven en gaan onmiddellijk aan de slag (huiswerk/agenda
klaarleggen, lezen op een leeseiland, getal van de dag,…).
-
Lijsten invullen,
huistaken ophalen, controle agenda’s/toetsenmap/rapporten.
08u45: 2 lesblokken
10u10: speeltijd
10u25: 2 lesblokken
12u05: middagpauze
13u35: 1 lesblok
14u25: speeltijd
14u40: 1 lesblok
15u30: einde van de lesdag
15u45: studie
Vakken
WISKUNDE
-
Methode: ‘Reken
Maar!’ (werkschriften, rekenwijzer en groeiboekje). + extra werkmateriaal
-
We werken in
clusters (Lessen niet volledig chronologisch volgens het werkboek, we doen bv.
de hele week hoofdrekenen)
-
Sommige lessen worden
verbeterd door de leerlingen met groen.
- Getallenkennis (Getalbegrip tot 1000,
Breuken)
- Bewerkingen (Maal- en deeltafels, Hoofdrekenen
tot 1000, Schattend rekenen, Cijferen)
- Meten en metend rekenen (Gewicht, Inhoud,
Lengte, Oppervlakte, Kloklezen, Geldwaarden, Temperatuur)
- Meetkunde (Punten en lijnen, Hoeken, Meetkundige
figuren, Ruimtelijke oriëntatie)
NEDERLANDS:
-
Methode: ‘Verrekijker’
-
8 ‘kijkers’
(thema’s) per schooljaar.
-
Er wordt ingezet
op de vaardigheden van taal: luisteren, spreken, lezen en schrijven.
-
Op het einde van
een kijker staat er herhaling, toetsing en een toonmoment op het programma.
-
We zetten in het
derde leerjaar sterk in op lezen (technisch lezen, begrijpend lezen,
functioneel lezen, voorlezen, …).
-
Peer-tutoring: samen lezen met de
leerlingen van het 6de leerjaar. Samen lezen, vragen beantwoorden,
ervaringen verwoorden.
-
Lezen met de
(groot)ouders tussen de kerst- en krokusvakantie.
-
Elke 2 maand een bezoek aan de
bibliotheek van Drongen.
-
Oefenen op www.kabas.be
SCHRIFT:
-
Methode: ‘Karakter’
(Elke les wordt ingeleid door een verhaal).
-
Herhaling van de
hoofdletters en hun verbindingen.
-
Moeilijke
letterverbindingen herhalen.
-
Lange woorden,
drukletters schrijven.
-
Van 4
schrijflijnen naar één lijn schrijven.
-
Vlot, leesbaar,
verbonden schrift inoefenen.
-
Een goede
pengreep, een goede zit- en schrijfhouding en juiste bladligging inoefenen.
W.O.:
-
Methode: ‘Mikado’.
-
Het werkboek is
onderverdeeld in 4 seizoenen.
-
Thema’s: ‘het bos’,
‘mijn gemeente’, ‘huizen in de straat’, ‘laat je niet vangen’, ‘elke dag
dierendag’.
-
We plannen een
aantal uitstappen binnen het thema (naar het bos, spinnententoonstelling, naar
de tandarts, school van toen, …).
-
Mikado 3: online
oefenmateriaal. https://basis.pelckmans.be/leerling/lager-onderwijs/wereldorientatie/mikado-2018/mikado-3-leerwerkboek-wereldorientatie-editie-2018
-
Actualiteit: regelmatig
kijken de leerlingen in de klas naar het Karrewiet-nieuws. Belangrijke
gebeurtenissen uit eigen land of uit het buitenland worden besproken in de
klas.
BEWEGINGSOPVOEDING:
-
Gegeven door
meester Eddy
-
Op maandag en woensdag
o
L3A: ma. 10u25 en
woe. 8u30
o
L3B: ma. 11u15 en
woe. 9u20
-
Sportschoenen met
een witte zool of ‘non marking’.
-
Voor elke
vakantie wordt de turnzak meegegeven naar huis om te wassen.
-
Een nieuwe
T-shirt kan aangekocht worden bij meester Eddy (€ 12).
-
Zwemlessen op
donderdag. (Einde van het jaar)
Indien
mogelijk gaan we met de fiets naar het zwembad.
MUZISCHE VORMING:
-
Sluit aan bij de
tijd van het jaar of bij een onderwerp van de andere lessen.
-
Beeld
(kunstwerken bekijken, tekenen met verschillende materialen en technieken, schilderen,
collages, 3D-werkjes, ...)
-
Muziek
(luisteren, zingen, ritmes nadoen, musiceren met instrumenten en andere
materialen)
-
Drama
(uitbeeldopdrachten, verbaal- en non-verbaal drama, poppenkast, …)
-
Dans (experimenteren
met bewegingen, klassikale dans, ‘just dance’, vrij dansen, ...)
GODSDIENST:
-
Methode: ‘Sterren
aan de hemel’
-
Zeven
onderwerpen: ‘Vergeving en verzoening’, ‘Verbondenheid in verdriet’, ‘Stilte en
gebed’, ontvankelijkheid’, ‘Anders zijn, ontmoeting’, ‘Conflicten’, ‘Liturgisch
en pastoraal jaar’ en ‘Jozef’.
-
Tijdens het
schooljaar zijn er ook enkele vieringen: begin van het schooljaar, rond
Kerstmis, einde schooljaar.
LEREN LEREN
-
Elke dag werken
aan leren leren in de klas.
-
Oefenkansen in
het studeerschrift.
-
Studeren voor een
toets met studeerwijzer.
-
Leerlingen
krijgen concrete tips om aan de slag te gaan.
De agenda
-
T = taak, L = les
(grote toetsen/taken worden ruim op voorhand ingeschreven).
-
Wanneer er geen
datum vermeld staat bij de taak en/of les, dan moet de opdracht tegen de
volgende dag afgerond zijn.
-
Dagelijks de
agenda nakijken.
-
Communicatie
tussen klasleerkracht en ouders (liefst via mail).
-
Extra’s, bv. materiaal
meebrengen naar school, staan ook in de agenda vermeld.
Huiswerk
-
Op maandag,
dinsdag, donderdag en vrijdag (max. 30min./dag)
-
Huiswerkblad,
blad uit bundel of werkboek, lezen in leesboek, …
-
Extra kan via online
oefenen ‘kabas’, ‘bingel’, ‘Mikado online’
Toetsen
-
Regelmatig
toetsen (al dan niet aangekondigd).
-
Tijdens het
eerste trimester zijn er regelmatig toetsen maal- en deeltafels!
-
Op vrijdag
krijgen de leerlingen de toetsenmap mee naar huis. Graag alle toetsen nakijken
en ondertekenen.
Rapport
-
5x rapport (voor
elke vakantie).
-
Na de vakantie
getekend terugbrengen.
Differentiatie
-
De lessen worden
gedifferentieerd gegeven. Extra instructies of extra uitdagingen worden
aangeboden op maat van elk kind.
-
We werken vaak op
3 sporen/niveau’s (gele, groene en blauwe bus).
-
Extra uitdaging:
scheurblok spelling, ploetermappen, smartgames, sudoku’s, projectwerking, computeropdrachten,
… .
Zorg
Onze zorgcoördinator voor het
3de, 4de, 5de en 6de leerjaar is
juf Ann. Zij volgt alle leerlingen op en zal begeleiden waar nodig. Op vraag
van de ouders, de klasleerkracht, de zorgleerkracht, kan een MDO
(multidisciplinair overleg) gepland worden op donderdag met alle betrokken
partijen.
We werken
klasoverschrijdend voor enkele vakken. Daarbij is het de bedoeling om kinderen
met specifieke noden extra ondersteuning of uitdaging aan te bieden.
Weetjes over de klas:
-
Er is een
takenbord in de klas, waarbij elke leerling wekelijks een klastaak krijgt
(postbode, boeken uitdelen, vegen, …).
-
De leerlingen
krijgen in het begin van het schooljaar materiaal voor op school zoals een pen,
een lat, markeerstiften, ... .
-
Gelieve volgende
boeken te kaften: loepje, taalwijzertje, rekenwijzer.
-
Graag alle
koekjes of fruit zonder papiertje in een genaamtekende koekendoos.
-
De leerlingen
mogen altijd een flesje water meebrengen naar de klas. Tussendoor eens water
drinken in de klas, mag altijd.
-
Gelieve
uitnodigingen voor verjaardagsfeestjes enkel via mail te versturen. Een
klastraktatie kan, maar is zeker niet verplicht. Mogen we vragen om geen
individuele cadeautjes/snoepzakjes voor de kinderen mee te geven.
-
We organiseren
tijdens het schooljaar kindcontacten. Dit is een gesprekje tussen de leerkracht
en het individuele kind.
Wij
hopen dat uw kind een heel leuk schooljaar zal beleven. Indien u tijdens het
schooljaar opmerkingen of vragen heeft, mag je mij altijd aanspreken of mailen.
hannes.willems@vuurtorendrongen.be en lisa.snoeck@vuurtorendrongen.be
Vriendelijke
groeten,
Juf
Lisa en meester Hannes