Pagina's

Klasbrief

                                                                                                                                                                  Geachte ouders,

 

We heten u en uw kind van harte welkom in het derde leerjaar.

Deze klasbrief informeert u over de lesinhoud, aandachtspunten en afspraken eigen aan het derde leerjaar.  In onze school, en dus ook in het derde leerjaar, staat het welbevinden van de leerlingen centraal. We bieden dan ook een positief, veilig en rijk klasklimaat en zorgen voor een ontspannen en uitdagende werkomgeving.

 

Onze dagindeling:

08u30: aanvang van de lessen

-       De leerlingen komen zelfstandig naar boven en gaan onmiddellijk aan de slag (huiswerk/agenda klaarleggen, lezen op een leeseiland, getal van de dag,…).

-       Lijsten invullen, huistaken ophalen, controle agenda’s/toetsenmap/rapporten.

08u45: 2 lesblokken

10u10: speeltijd

10u25: 2 lesblokken

12u05: middagpauze

13u35: 1 lesblok

14u25: speeltijd

14u40: 1 lesblok

15u30: einde van de lesdag

15u45: studie

 

Vakken

 

WISKUNDE

-       Methode: ‘Reken Maar!’ (werkschriften, rekenwijzer en groeiboekje). + extra werkmateriaal

-       We werken in clusters (Lessen niet volledig chronologisch volgens het werkboek, we doen bv. de hele week hoofdrekenen)

-       Sommige lessen worden verbeterd door de leerlingen met groen.

-       Getallenkennis (Getalbegrip tot 1000, Breuken)

-       Bewerkingen (Maal- en deeltafels, Hoofdrekenen tot 1000, Schattend rekenen, Cijferen)

-       Meten en metend rekenen (Gewicht, Inhoud, Lengte, Oppervlakte, Kloklezen, Geldwaarden, Temperatuur)

-       Meetkunde (Punten en lijnen, Hoeken, Meetkundige figuren, Ruimtelijke oriëntatie)

 

NEDERLANDS:

-       Methode: ‘Verrekijker’

-       8 ‘kijkers’ (thema’s) per schooljaar.

-       Er wordt ingezet op de vaardigheden van taal: luisteren, spreken, lezen en schrijven.

-       Op het einde van een kijker staat er herhaling, toetsing en een toonmoment op het programma.

-       We zetten in het derde leerjaar sterk in op lezen (technisch lezen, begrijpend lezen, functioneel lezen, voorlezen, …).

-       Peer-tutoring: samen lezen met de leerlingen van het 6de leerjaar. Samen lezen, vragen beantwoorden, ervaringen verwoorden.

-       Lezen met de (groot)ouders tussen de kerst- en krokusvakantie.

-       Elke 2 maand een bezoek aan de bibliotheek van Drongen.

-       Oefenen op www.kabas.be

 

SCHRIFT:

-       Methode: ‘Karakter’ (Elke les wordt ingeleid door een verhaal).

-       Herhaling van de hoofdletters en hun verbindingen.

-       Moeilijke letterverbindingen herhalen.

-       Lange woorden, drukletters schrijven.

-       Van 4 schrijflijnen naar één lijn schrijven.

-       Vlot, leesbaar, verbonden schrift inoefenen.

-       Een goede pengreep, een goede zit- en schrijfhouding en juiste bladligging inoefenen.

 

W.O.:

-       Methode: ‘Mikado’.

-       Het werkboek is onderverdeeld in 4 seizoenen.

-       Thema’s: ‘het bos’, ‘mijn gemeente’, ‘huizen in de straat’, ‘laat je niet vangen’, ‘elke dag dierendag’.

-       We plannen een aantal uitstappen binnen het thema (naar het bos, spinnententoonstelling, naar de tandarts, school van toen, …).

-       Mikado 3: online oefenmateriaal. https://basis.pelckmans.be/leerling/lager-onderwijs/wereldorientatie/mikado-2018/mikado-3-leerwerkboek-wereldorientatie-editie-2018

-       Actualiteit: regelmatig kijken de leerlingen in de klas naar het Karrewiet-nieuws. Belangrijke gebeurtenissen uit eigen land of uit het buitenland worden besproken in de klas.

 

BEWEGINGSOPVOEDING:

-       Gegeven door meester Eddy

-       Op maandag en woensdag

o   L3A: ma. 10u25 en woe. 8u30

o   L3B: ma. 11u15 en woe. 9u20

-       Sportschoenen met een witte zool of ‘non marking’.

-       Voor elke vakantie wordt de turnzak meegegeven naar huis om te wassen.

-       Een nieuwe T-shirt kan aangekocht worden bij meester Eddy (€ 12).

-       Zwemlessen op donderdag. (Einde van het jaar)

Indien mogelijk gaan we met de fiets naar het zwembad.

 

MUZISCHE VORMING:

-       Sluit aan bij de tijd van het jaar of bij een onderwerp van de andere lessen.

-       Beeld (kunstwerken bekijken, tekenen met verschillende materialen en technieken, schilderen, collages, 3D-werkjes, ...)

-       Muziek (luisteren, zingen, ritmes nadoen, musiceren met instrumenten en andere materialen)

-       Drama (uitbeeldopdrachten, verbaal- en non-verbaal drama, poppenkast, …)

-       Dans (experimenteren met bewegingen, klassikale dans, ‘just dance’, vrij dansen, ...)

 

GODSDIENST:

-       Methode: ‘Sterren aan de hemel’

-       Zeven onderwerpen: ‘Vergeving en verzoening’, ‘Verbondenheid in verdriet’, ‘Stilte en gebed’, ontvankelijkheid’, ‘Anders zijn, ontmoeting’, ‘Conflicten’, ‘Liturgisch en pastoraal jaar’ en ‘Jozef’.

-       Tijdens het schooljaar zijn er ook enkele vieringen: begin van het schooljaar, rond Kerstmis, einde schooljaar.



LEREN LEREN

-       Elke dag werken aan leren leren in de klas.

-       Oefenkansen in het studeerschrift.

-       Studeren voor een toets met studeerwijzer.

-       Leerlingen krijgen concrete tips om aan de slag te gaan.

 

De agenda

-       T = taak, L = les (grote toetsen/taken worden ruim op voorhand ingeschreven).

-       Wanneer er geen datum vermeld staat bij de taak en/of les, dan moet de opdracht tegen de volgende dag afgerond zijn.

-       Dagelijks de agenda nakijken.

-       Communicatie tussen klasleerkracht en ouders (liefst via mail).

-       Extra’s, bv. materiaal meebrengen naar school, staan ook in de agenda vermeld.

 

Huiswerk

-       Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag (max. 30min./dag)

-       Huiswerkblad, blad uit bundel of werkboek, lezen in leesboek, …

-       Extra kan via online oefenen ‘kabas’, ‘bingel’, ‘Mikado online’

 

Toetsen

-       Regelmatig toetsen (al dan niet aangekondigd).

-       Tijdens het eerste trimester zijn er regelmatig toetsen maal- en deeltafels!

-       Op vrijdag krijgen de leerlingen de toetsenmap mee naar huis. Graag alle toetsen nakijken en ondertekenen.

 

Rapport

-       5x rapport (voor elke vakantie).

-       Na de vakantie getekend terugbrengen.

 

Differentiatie

-       De lessen worden gedifferentieerd gegeven. Extra instructies of extra uitdagingen worden aangeboden op maat van elk kind.

-       We werken vaak op 3 sporen/niveau’s (gele, groene en blauwe bus).

-       Extra uitdaging: scheurblok spelling, ploetermappen, smartgames, sudoku’s, projectwerking, computeropdrachten, … .

 

Zorg

Onze zorgcoördinator voor het 3de, 4de, 5de en 6de leerjaar is juf Ann. Zij volgt alle leerlingen op en zal begeleiden waar nodig. Op vraag van de ouders, de klasleerkracht, de zorgleerkracht, kan een MDO (multidisciplinair overleg) gepland worden op donderdag met alle betrokken partijen.

 

We werken klasoverschrijdend voor enkele vakken. Daarbij is het de bedoeling om kinderen met specifieke noden extra ondersteuning of uitdaging aan te bieden.

 

Weetjes over de klas:

-       Er is een takenbord in de klas, waarbij elke leerling wekelijks een klastaak krijgt (postbode, boeken uitdelen, vegen, …).

-         De leerlingen krijgen in het begin van het schooljaar materiaal voor op school zoals een pen, een lat, markeerstiften, ... .

-       Gelieve volgende boeken te kaften: loepje, taalwijzertje, rekenwijzer.

-       Graag alle koekjes of fruit zonder papiertje in een genaamtekende koekendoos.

-       De leerlingen mogen altijd een flesje water meebrengen naar de klas. Tussendoor eens water drinken in de klas, mag altijd.

-       Gelieve uitnodigingen voor verjaardagsfeestjes enkel via mail te versturen. Een klastraktatie kan, maar is zeker niet verplicht. Mogen we vragen om geen individuele cadeautjes/snoepzakjes voor de kinderen mee te geven.

-       We organiseren tijdens het schooljaar kindcontacten. Dit is een gesprekje tussen de leerkracht en het individuele kind.

 

Wij hopen dat uw kind een heel leuk schooljaar zal beleven. Indien u tijdens het schooljaar opmerkingen of vragen heeft, mag je mij altijd aanspreken of mailen. hannes.willems@vuurtorendrongen.be en lisa.snoeck@vuurtorendrongen.be

 

 

Vriendelijke groeten,

Juf Lisa en meester Hannes